En we gaan verder! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Robbert Dacier - WaarBenJij.nu En we gaan verder! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Robbert Dacier - WaarBenJij.nu

En we gaan verder!

Blijf op de hoogte en volg Robbert

15 Augustus 2012 | Kenia, Nyeri

Time flies when you are having fun, althans, dat zeggen ze. Dames en heren; live vanuit Nyeri, Kenia kan ik u mededelen dat dit klopt! We zijn hier nu een dag of 4 en de tijd vliegt voorbij! Wederom is een dag ten einde gekomen en ook deze dag stond weer in het teken van werk (en overwinningen)!

Na een vroege wekker rond half 6, toen er even enkele zakken voegsel werd gebracht, kon er uit geslapen worden tot kwart voor 8. Aangezien douchen niet mogelijk was in de badkamer van Gerda en mij, werden we genoodzaakt tot het gezicht wassen in de wasbak. Owja, in de categorie Afrikaans wakker worden: ik maak de zijdeur van het huis open die naar het bijgebouwtje leidt, bots ik bijna op Rachel (zij slaapt in het bijgebouw). Niks bijzonders, ware het niet dat zij gekleed was in een badhanddoek! Poehee, goeiemorgen ;-)!

Na het gebruikelijke ontbijt werden de taken verdeeld voor de dag. Besloten werd om de morgen door te brengen in de school en ’s middags de opslag op te ruimen en alles netjes te ordenen. Frans, Mia, Gerda, Jan, Annet en Maria vertrokken met de taxi richting school, Guus ging op stap met Rose en ik bleef achter om de lampen af te maken. Rond 10.00u kwam Guus terug om vervolgens naar Nairobi te rijden. Vanavond komt Tielke aan om een week met ons door te brengen. Tevens moet Guus nog enkele spullen aanschaffen dus hij kan de zaken mooi combineren.

Rond 12.00u waren de lampen klaar en hoefde alleen nog de kabel richting de meterkast getrokken te worden. Werk voor de Keniaanse elektriciens. Zij kwamen rond dezelfde tijd aanlopen om het douche-probleem te verhelpen. Voor mij restte niets anders dan de tafel al te dekken voor de lunch en te wachten tot de rest terug kwam.

Na de lunch werd de opslag uitgeruimd, kreeg iedereen een tafeltje om spullen op te leggen en vorderde het werk gestaag. De elektriciens waren eindelijk aan het werk (naderhand bleken zij weer de boiler te verkloten) en de opslag werd leeg (leger althans). De boiler blijft een probleem, de elektro boeren zijn geen mannen om met water te werken. Nadat zij klaar waren, gebruikten de oude teflon tape en zorgde er voor dat de boiler heerlijk begon te lekken. Vervolgens waren Jan en ik het zat en hebben zelf geprobeerd het te repareren. Dat ging de goede kant op totdat Rose terug kwam en de loodgieter meenam. Jan werd een beetje kwaad (licht uitgedrukt) en wilde een rondje buiten de poort gaan lopen. Gelukkig heb ik het hem uit het hoofd gepraat; als blanke is het niet onveilig maar je kunt het gevaar beter niet opzoeken.

De avond brak aan en Gerda was vandaag verantwoordelijk voor het eten: Pasta met koolsalade en kipsalade met als toetje wederom vers fruit. Voor het thuisfront: zelfs de koolsalade was voor mij goed te doen (ik moest voor iedere mamma een beetje salade eten)! Dat is toch het nadeel van 4 mamma’s op reis hebben…. In ieder geval complimenten aan Gerda! Het eten ontspande Jan zelfs!

Na het eten was het tijd voor ontspanning en het testen van de nieuwe lampen met sensor; alles werkt! Als Guus morgen aankomt zal hij verrast zijn! De dames gingen weer een potje kaarten (ik vraag me toch echt af welk spelletje…. Bridgen? Lijkt mij af en toe op strippoker) en Frans en Jan spraken over de projecten.

2414Ik probeerde nog eens te douchen om te kijken of het nu zonder enige spanning kon. De elektriciens verzekerde mij van wel, praktijk bleek toch weer anders; het doet nog net geen pijn als je de kraan aanraakt met natte handen en voeten. Morgen mep ik een aardpin in de grond en sluit de leiding er op aan; hopelijk doet dat de truc. Mocht een Nederlandse elektricien een tip hebben; altijd welkom!

Maria, Jan en Annet liggen ondertussen te slapen. Guus en Rachel zullen Tielke opgehaald hebben en Mia, Gerda, Frans en ik praten nog wat na. Het was een rustige dag vol voldoening. Jambo!

• 16 Augustus 2012 - 11:41

N.bergmans:

HHH Holland Habets House vind ik ook wel een goede naam. VrGr Niek

• 16 Augustus 2012 - 13:17

Jeroen Hameleers:

Hallo Robbert,
    Leuk dat ik (waarschijnlijk via Guss / Maria) jullie reisverslag kan inzien.
    Altijd interessant en meeleven.
    Je schrijft dat je de boel middels een aardpin wil gaan "ontlekken"
    Let heel goed op hoe je een en ander binnen de douche gaat aansluiten: een zo kort mogelijke leiding tussen kraanleiding (direct op de aansluiting van de kraan met een aardbeugel) direct naar de metalen vloerbak.
    Als het geen metalen vloerbak is hoop ik dat er een metalen vlechtscherm onder de bak en in de zijmuur zit waar je rechtstreeks hard op kunt aansluiten.
    Gebruik ook daarvoor weer een speciale beugel. NB: gebruik GEEN ijzeren beugels maar koper of messing. Ijzer of staal gaat roesten, en je bent geen steek verder, de toestand wordt er alleen maar gevaarlijker door.
    Als je meetapparatuur hebt, al is het maar een universeelmeter om weerstand mee te meten, dan kun je de weerstand meten tussen kraan en bak: maximaal 0,05 ohm....eigenlijk 0 op een eenvoudige meter.
    Van daaruit doorverbinden op randaarde van een stopcontact in de buurt, en zo naar de groepenkast met de randaarde verbinding.
    In de groepenkast: randaarde met een speciale beugel weer op de waterleiding EN door naar de aardpin.
    Met de aardpin is het nu zaak dat deze in de grondwaterlaag terecht komt. Pas dan weet je redelijk zeker dat je niet geelektrocuteerd wordt.
    Hebben jullie elektriciteit via een agregaat???...zorg er dan voor dat in elk geval de randaarde goed doorverbonden is overal. Primair in elk geval ZORG dat er een goede verbinding komt tussen kraan en douchebak / douchewand / vloer badruimte.
    In de situatie zoals het nu is zou ik zelfs niet graag de waterleiding aanraken.

Je kunt me altijd mailen op mijn e-mail (j.hameleers@maastrichtuniversity.nl), weet je zeker dat ik het ook direct zie.
    Sterkte met aarden, en verder een hele fijne werkvakantie in Afrika....ik houd me op de hoogte via het blog.
    Groetjes, ook aan de rest van de familie Afrikagangers.
    Jeroen.

• 16 Augustus 2012 - 14:09

Vincent En Sarah:

Hallo allemaal,

Eerst even Robbert een complimentje geven voor z'n leuke verslagen. We zijn zelf weer even "terug" in Afrika! We zien het zo voor ons! Heel veel groeten uit Limburg en werk ze!!
    p.s en een beetje lief zijn voor de mamma's

• 16 Augustus 2012 - 14:55

Madelène:

Hallo papa Frans en mama Mia en alle anderen van jullie reisgezelschap!

Eindelijk even de tijd kunnen nemen om de reisverslagen te lezen; wat zijn het er al een hoop! Erg leuk om te lezen, zo krijgen we een beetje een idee waar jullie mee bezig zijn. Ga zo door!En tevens begint het ook te kriebelen, de foto's van Dave van Kenia (Eldoret, 15 jaar geleden) hebben we alweer eens bekeken.

Hier in Rijsbergen is het Afrikaans warm en de muggen zijn ook erg actief (de kinders slapen onder de klamboe.. het lijkt wel Afrika). Sien en Teun zijn deze week met veel plezier weer op school begonnen (groep 4 en groep 2). Helemaal terug in het ritme zijn we nog niet, mede door het warme weer liggen ze later op bed. En 's morgens vroeg eruit kost iedereen nog een beetje moeite. Dave is weer volop aan het werk, ik ben deze week nog vrij (heerlijk!) maar verveel me niet met de gebruikelijke klusjes rond het huis, brengen/halen naar vriendjes, zwemlessen etc. Ook Gijs snapt het niet zo goed na 6 weken zijn broer en zus om zich heen te hebben. Hij roept de hele dag "Waar is Teu-eun?", Waar is Sie-ien?" "Waar is papa?"
    Verder gaat hier alles goed.

Wij wensen jullie een heel fijn verblijf toe in Nyeri, we blijven jullie volgen.

Lieve zomergroeten,
    Madelène, Dave, Sien, Teun en Gijs

• 16 Augustus 2012 - 19:21

Bea En Dion:

Hoi Robbert,
    We gingen ervan uit dat bij elk nieuw bericht een mailtje binnen kwam. Niet dus.... Werd toch echt nieuwsgierig en ging je maar zoeken in de verwijderde mail.
    Leuk als je dan al die berichten achter elkaar leest.
    We zien dat je het naar je zin hebt daar samen met je medereizigers.
    Ook leuk om te lezen dat (oppas)moeders je daar aan het eten krijgen.haha.
    Ben benieuwd hoe het afloopt met jullie douche.
    Geef iedereen de groeten en geniet, geniet en geniet.
    Zonnige groetjes uit Schimmert

• 16 Augustus 2012 - 21:42

León Kuipers :

Jambo grafiikies,
    Dag allemaal, Robbert, op de ieësjte plaatsj mieng complemente vuur dieng versjlaaglegging. Hieëlemoal sjiek, kos waal efkes get tied, mer ut thuisfront weëd op dees maneër optimaal geïnformeerd!
    Jajaja, het weëd wie later wie gekker doa i Kenia!! Op de ieësjte plaatsj besjtunt d'r ging probleme, dat mot me wie oetdaginge zieë!!

Tip op elektriesj gebied? Ut kin wal zieë dat die afrikaanse wirkluij zich oetgeëve vuur afrikaans gekwalificeerde electricieëns, mer ut blieve geweun 'elektroboeren', oftewel 'vonketrekkers'. Mesjien zunt ut wal peëdssjlechtere die op ut moment nuuks te doeë hant haha. Ut kin wal zieë dat die vuur probleme zurge, evvel me mot dat zieë es oetdaginge die opgelost motte weëde. Ich han in China och mit chinese 'vonketrekkers' motte wirke, en dat zunt volges mich juus dezelfde batterave wie die afrikaanse: ze zikke dat ze alles kinne, mer vuur dat'ste ut wits kunt d'r gekluërd water oet d'r boiler. Evvel ich zien dat inne zieëkere Jeroen al good advies hat gegoave. Ut betste is um waterleiding en doesjbak en angere iezere kroam op ing badkamer aanee vas te knuupe mit koëperdraad va 2,5mm2 en da vanoet ee centraal aardpunt op die badkamer, rechtstreeks direct te verbinge mit d'r aardpin. Zurg d'r och vuur dat och vanoet de aardsjtrip in de meterkas och inne koëperdraad noa deë aardpin lup. Ut leefst mit koëperdroad van 4mm2. Went dat uëver de randaarde van ee sjtopcontact geet die aarde durch de ganse installatie hin en dan besjtunt d'r ongerweëgs tevuël verbindinge die later vanzelf of 'onmoedwillig' los kinne goa. Zieker went uëver twieë joar inne besjluit um toch mer efkes ee sjtopcontact voet te hoale woa toevallig de aarde van de kraan en doesjbak op zit, en deë wit neet wat dat is, dan haste 'm plekke. Mot d'r neet aa dinke dat op die maneër inne afrikaan onger de doesj ge-electrocuteerd weëd! Kiek och mer 'ns op het schema wat ich vuur d'r guus han gemak. Dat zit bei de meterkast die ich d'r Guus han mitgegoave. Doa sjteet och e.e.a. op.

Wat huër ich da noe?? SJTRIPPOKER??? Estebleef dames, hoat die kleier aa, want went d'r doa naksj ronk gut lope, da zut d'r op 2 september nog neet heem!! Da holt d'r in ieder gevaal de Keniaanse gezet! Die Afrikaanse die 's murges vreug al in d'r badhanddook ronklup, die houw evvel al vreug sjtrippoker gesjpild. Evvel die is warsjienlik och van ee gans anger kaliber dan die Limburgse meëdjes . . . haha! Um ut werm va te kriege . . . en hei weëd ut dit wiekend 35 graden!! Ich dink dat vier hei mit de ganse sjtroat och sjtrippoker gont sjpiële, kom v'r hei och 'ns in de gezet! Ich zien ut al vuur mich, zit v'r hei mit de naksje fluut op ut sjtuupke, went ich dra dink zal ich get foto's durchsjtuure! Tjonge wat inne sjeële kaal alwer. Vat ut mer op es arbeidsvitamiene!

Ja Robert, en da noe efkes uëver ut eëte. Ich han va mieng mam gehoeët dat ut mit dich al d'r beëtere kant op geet. Dat kin och neet angesj went doa 4 mama's op dich lette! Doe sjriefs zelf al dat's dich koolsalade gegeëte has. Hieëlemoal perfect. Went's dich zoeë durchgees, dan has doe eind augustus och afrikaanse overjarige geetekotellet en sjprinkhanesoep gegeëte! Mot me efkes aa wenne, me wemts dich sjtraks wie ing geet begins te bleére, da mots dich uëversjtappe op woestijnrat . . . dat zunt pientere deëre . . . . pfffffffff, ich zal mer sjtoppe. . . .

Nou, ut geet uch good, inne vette knuffel vuur mieng pap en mam. En Jan, loat dich neet dronger krieëge durch die afrikaane, die luij dinke angesj wie vier, doa kome vier neet durchhin! Motse efkes aa wenne, juus wie die afrikaanse geet, . . . sommige dinger wenne noeëts, mot ich dich och wer geliek geëve.
    Vuël succes mit alle werksaamheden en vuël plezeër!

'Nuuks sjunder wie Kunder'
    Groete va Léon, Nicole en Lisa